Een saillante zaak: ben je als bank verantwoordelijk als rekeningen van een klant onrechtmatig worden leeg getrokken? Ja, zegt de rechter in een zaak waar ABN Amro bij is betrokken.

De Rotterdamse familie Van der Sluijs leed een miljoenenverlies, doordat een 47-jarige ‘huisvriend’ in tien jaar tijd zo’n 20 miljoen euro weg sluisde van het familiekapitaal. In rechtszaak hierover oordeelde de rechter dat huisbank ABN Amro zijn zorgplicht niet is nagekomen en 50 procent van de schade moet vergoeden, zo meldt Het Financieele Dagblad donderdag.

Het vonnis stamt uit 2014, maar kwam niet eerder in de publiciteit. Donderdag staat een handlanger van huisvriend Frits Penning terecht, aldus de krant. Penning liet miljoenen van de familie Van der Sluijs naar tien bedrijven overmaken die onder een eigen BV hingen.

In een civiele zaak is Penning al veroordeeld tot een voorschot van bijna 17 miljoen euro op de schadevergoeding. De strafzaak tegen Penning volgt nog.

In het vonnis van 2014 oordeelt de rechter dat ABN Amro beter had moeten opletten, omdat jarenlang betalingsopdrachten zijn uitgevoerd van iemand die niet aan het familiekapitaal mocht komen.

ABN Amro is in beroep gegaan tegen de veroordeling om ruim 11 miljoen euro schade te vergoeden. De bank geeft verder geen commentaar tegenover het FD.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl